Sumppi vietti talvilomaansa pari viikkoa sitten Pohjois-Karjalassa. Nyt olemme taas palanneet arkeen. Lomalla oli mukavaa. Saimme nauttia oikeasta talvisäästä ja -tunnelmasta. Sulo ja kaverinsa Onni kirmasivat mökillä - pitkin hankia ja jäällä. Minä tamppasin lumikengillä ylös ja alas rinteitä. Harmittaa, kun Uudellamaalla ei ole lunta lumikenkäilyyn. En hiihdä, ja se olisikin hankalaa koiran kanssa, mutta lumikenkäily on kuulunut tähän saakka jokaiseen talveeni. Koira kulkee siinä mukana näppärästi ja kengillä pääsee etenemään hyvin vaativassakin maastossa.

Sulon arkea talvella 2007-2008:

"Kun sataa vettä mulle puetaan sellanen rähee koirien sadetakki, joka on niinku jotain öljystä kangasta eikä mikään fiffi-malli, mutta se on ihan ookoo kun sitten säilyn kuivana mahasta. Mulla on myös sellanen keltanen heijastinliivi, joka on ihan vakkari pimeellä".

"Oon ripustanu linnuille sellasen ruokatötterön pihapensaaseen. Böördit käy siellä aika usein ja tarkistan ruuan määrän joka ulkoilulla, koska ruoka ei sais niinku loppuu kesken kaiken.." "..oravakin siellä käy aika paljon.. oravat mua kiinnostaa kovasti.. tällä oravalla on ehkä pesä tossa metsässä.."

"Joskus kun me lähetään ulos, mä kävelen vaivihkaa meidän autolle päin maata nuuskutellen - koskaan ei voi tietää lähetäänks me sillä johonkin, vaikka Petra kyllä aina kertoo mulle autoiluasiat etukäteen ja sitten mua innostuttaa".

"Joskus tekee mieli rähistä toisille koirille tai sellasille kävelijöille, jotka tuijottaa mua liian kiinteesti tai heiluttaa niitä sauvojaan, mutta nyt kun mä alan rähistä, niin  yht'äkkiä kuuluu hirvee suhaus, ja sit mua niinku säälitellään ja voivotellaan, että Sulo ressukka kuinka sun kävi jne., ja kun meen hiljakseks, mua äkkiä kehutaan ja sit mulle isketään namipala suuhun ja taas kehutaan hirveesti. Se on aika hämmentävää, että siinä ihan unohtaa rähinät ja sen toisen koiran, sitä vaan mieluummin jatkaa ripeesti matkaa eteenpäin ihan välttääkseen uudet suhaukset. Nyt oon ottanu sen tyylin, että meen vaan hiljaa ohi kaikista, ainakin melkein hiljaa, ja otan vaan kehut ja namit vastaan, kun ei viitti ottaa noloja rähinästä. Suhina on kiusallista."

SULON KUVAKERTOMUS TALVILOMALTA:

"Kun menin lomille kotiseudulle, juoksi Onni mua vastaan iloisena, ja se sano, että lähetään mökin jäälle juoksemaan!"
1355825.jpg

Sitten sitä mentiin ja mulla on tossa kuvassa se rähee heijastinliivi päällä.
1355829.jpg

Mökillä oli ihanaa - tein puuhommia ja sit juoksentelin mun parhaan mökkipallon kaa (tuo oranssi littana juttu) pitkin ja poikin. Tässä kuvassa karsin rannan ärsyttäviä oksia.
1355820.jpg

Onni heiluu tässä pitkän oksan kanssa vähän holtittomasti.
1355831.jpg

Sitte Onni tulikin meille kylään. Petra otti nää kuvat meistä tässä lähimetsässä.
1355842.jpgOnni istuskelee kivellä. 1355838.jpg

HAUSKOJA KEVÄTPÄIVIÄ TOIVOTTAA SULO!